fredag 9 november 2012

Röda prickar


Jag är inte som andra! Det var väl inget nytt, eller hur? Att jag inte är som andra?

Så har det faktiskt oftast varit. Jag har valt min egen väg och vågat stå för mina åsikter trots att jag ibland stått helt ensam i stormens öga. Som t ex när jag jobbade på en liten Ica-butik.
Flera av oss var missnöjda med saker som chefen gjorde och det debatterades friskt när han inte var där.
När jag sen tog mod till mig för att ta upp frågan var det ingen som backade upp mig, alla stod tysta.

Då satte jag upp en skylt i lunch rummet som löd:

Det är inte vad du tycker utan vad du gör som förändrar tillvaron.

Fortfarande så står jag för detta. Har mycket lite förståelse med dem som bara gnäller år ut och år in på sin situation men inte GÖR något åt det. En del kanske tycker att det är svårt att ta tag i saker och jobbigt att ta steget men tänk då på hur mycket energi du lägger på att tänka på ditt missnöje varje dag.

Gick gör många år sedan en " lär dig minska pappersmängden" kurs eller vad den nu hette.
Vi skulle byta från fasta arbetsplatser till sk Open office. Du hade alltså ingen egen plats utan fick ta den första bästa som var ledig för dagen. Att jobba som administratör med 100-tals papper varje dag kräver då en viss mån av organisation.
Det jag minns av kursen var att man skulle låta bli att ha surdegar ligga. Ta tag i dem på en gång.

En övning på detta var att varje gång man tog i ett papper, läste och sedan tänkte "jag gör det sen" så skulle man sätta en röd prick på det. Hade man otur kunde det bli ett gäng...

Så försöker jag leva. Att inte låta de röda prickarna ta över min hjärna. Jag har helt enkelt inte råd att slösa med min dyrbara energi. Jag har begränsat med fossila bränslen kvar ( även om jag susar omkring så man förmodligen skulle kunna rova ett mindre vindkraftverk ).

Så för att damma av ett par gamla:

Stå för vad du tycker och skjut inte upp till imorgon vad du kan göra idag.

J

PS Om man hatar att gå i möbelaffärer kan man be sin man fota möbeln och sen visa hemma.
Jag sa ju att jag inte är som andra!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar